Vägen till en god kundrelation

20 juli 2022
Helen Johansson

editorial

Kundlojalitet, något företagare strävar efter men hur går det egentligen till?

En lojal kund har på något vis fått en känslomässig reaktion på en produkt, tjänst, varumärke eller butik och blir således ett ansikte utåt för detta. Ett första steg i en relation mellan kund och företag är en nöjd kund vilket bygger på en god service så väl som personlig som på webben. Se till att satsa på en användarvänlighet och viljan att lämna omdöme eller feedback, om kunden inte gillar något se till att lyssna och bemöta detta.

Från nöjd till lojal

För att få en nöjd kund att bli en lojal kund gäller det att gå utöver förväntningarna och kunna hålla det du lovar. Ett bra alternativ är ett kundlojalitetsprogram där kunden får tillgång till kampanjer och erbjudanden före allmänheten, möjlighet till att samla poäng är ett bra sätt för att få en kund att vara aktiv. 

Andra sätt att förbättra kundlojalitet är sociala medier där kunden kan få direkt kontakt via chatt, ta del av inlägg om erbjudanden och nyheter och tillgång till en gemenskap. Se till att ha en tydlig bild av målgrupp och se över vilka kunder som köper era tjänster eller produkter och skapa en profil för att kunna göra skräddarsydda erbjudanden. En annan väg att gå är att skicka ut undersökningar och ge en belöning för att kunden genomfört undersökningen. 

kundklubb

 

En relation är inte enkelriktad.

För att behålla en lojal kund gäller det att vara lojal tillbaka så förutom belöningar är tillgängligheten A och O, var tillgänglig och lyssna på kunden, argumentera inte över ett klagomål och se till att servicen lämnar kunden nöjd och utan frågor. 

För att nå det ovannämnda krävs det en grund och denna grund är de anställda. Att se till att ha en hög nivå av gemenskap, engagemang och villighet bland de anställda är starten på en god service som genererar nöjda och lojala kunder.

 

Tack för att du läste!

Fler nyheter